Witam
Chciałbym zaprezentować usprawnienie octavki polegające na ledowym wskaźniku napięcia akumulatora i ładowania alternatora. Układ kupiłem już gotowy (namiar na firmę przez PW) i postanowiłem wpasować go w zaślepkę nad radiem. Wskaźnik posiada już szybkę z dymionej pleksy, więc komponuje się doskonale
Do precyzyjnego wycięcia posłużyłem się mała wiertarką z odpowiednią tarczą.
Zmontowany układ w zaślepce wygląda tak
Miernik ma pociągnięte przewody bezpośrednio do akumulatora, poprzez elektroniczny układ (głównym elementem jest BUZ10) załączania w momencie włożenia kluczyka do stacyjki. Jeszcze przed zaświeceniem się kontrolek układ mierzy napięcie akumulatora. Sam układ można tak zaprogramować, aby pokazywał napięcie przez 3sek, a później usypia (widać na ostatnim zdjęciu zieloną kropkę). Można też ustawić w trzech opcjach mocy podświetlenia, aby wskazywało ciągle napięcie. Ustawić można też progi alarmowe górny i dolny. Po przekroczeniu ustawionego progu sygnalizuje dźwiękowo i wizualnie wartość napięcia.
Po uruchomieniu silnika wskazuje wartość napięcia podawaną z alternatora (zastępuje np. tester akumulatorów YT-83101)
Zamontowany układ wygląda tak (sory za jakość zdjęcia)
ASO Skoda Warszawa Ursynów ul.Gruchacza 39 - najlepsze ceny w Polsce na hasło :Octavia Club Polska
Kontakt mailowy w sprawie wyceny części: [email protected] (p.Adam Wiśniewski, p.Łukasz Poniatowski i p.Kamil Banaszek) , tel.22-549-10-60
Produkuja podzespołów elektronicznych dla techniki radiowo telewizyjnej, urządzeń pomiarowych, układów zasilania małej mocy i inne. Realizacja indywidualnych projektów elektronicznych.
powiem szczerze , ze w zyciu bym czegos takiego nie zalozyl , nawet wlacznik gazu schowalem w popielniczce żeby nie psuł wygladu wnętrza , to nigcy nie będzie wyglądać fabrycznie
tym bardziej że napięcie ładowania , to raczej średnio interesujący mnie parametr
jak przestanie ładować i tak się kontroka zapali ....
no i jeszcze 50 pln i przesyłka , wolałbym zainwestować w kosmetyki dla auta
Przy nagłym ataku mrozów taki wskaźnik może nam zaoszczędzić latania z kablami rozruchowymi czy proszenia się o holowanie. Myślałem już wcześniej o woltomierzu ale w innym miejscu, teraz nie wiem czy nie skopiuje pomysłu kolegi.
Ja mam dołożony w drugim aucie - Passacie B4. Super sprawa. Widać, jak napięcie ładowania się zmienia np, kiedy grzeją świece żarowe, lub dodatkowe ogrzewanie elektryczne (900 Wat). Widać, też napięcie ładowania latem maksymalnie 14,4 volta i zimą, kiedy bywa 14,7 lub nawet 14,8 volta (kompensacja temperaturowa).
Dodatkowo widać napięcie akumulatora przed rozruchem oraz do ilu spada w momencie kręcenia rozrusznikiem - pozwala ocenić stan alternatora, regulatora napięcia oraz akumulatora. Jak, kiedy wymieniłem aku na nowy (bo stary poszedł do sprzedaży z innym samochodem) od razu widzę zmianę po tym do ilu volt spada napięcie przy rozruchu.
Mogę tylko polecić osobom lubiącym wiedzieć, co się dzieje z ich samochodem.
Komentarz